SEKTÖR |
AĞAÇ İŞLERİ |
ALAN |
AHŞAP TEKNOLOJİSİ |
ALANIN TANIMI |
Ahşap Teknolojisi alanı altında yer alan dalların yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen alandır. |
ALANIN AMACI |
Ahşap Teknolojisi alanı altında yer alan mesleklerde, sektörün ihtiyaçları, bilimsel ve teknolojik gelişmeler doğrultusunda gerekli olan mesleki yeterlikleri kazanmış nitelikli meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır. |
DAL PROGRAMLARI, TANIMLARI VE AMAÇLARI |
1. MOBİLYA İMALATI Tanımı: Mobilya imalatçısının sahip olduğu, mobilya üretim yapma yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretimin verildiği daldır. Amacı: Ahşap Teknolojisi alanında mobilya imalatı mesleğinin gerektirdiği mobilya üretim yeterliklerine sahip meslek elemanlarının yetiştirilmesi amaçlanmaktadır.
2. MOBİLYA DÖŞEME İMALATI Tanımı: Mobilya Döşeme imalatçısının sahip olduğu, mobilya döşemesi ve imalatı yapma yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretimin verildiği daldır. Amacı: Ahşap Teknolojisi alanında mobilya döşeme imalatı mesleğinin gerektirdiği mobilya döşeme yeterliklerine sahip meslek elemanlarının yetiştirilmesi amaçlanmaktadır.
3. AHŞAP ÜST YÜZEY İŞLEMLERİ Tanımı: Ahşap üst yüzey meslek elemanının sahip olduğu, ahşap ürünlerin ve mobilyaların üst yüzey işlemlerini yapma yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretimin verildiği daldır. Amacı: Ahşap Teknolojisi alanında ahşap üst yüzey mesleğinin gerektirdiği üst yüzey yeterliklerine sahip meslek elemanlarının yetiştirilmesi amaçlanmaktadır.
4. AHŞAP SÜSLEME Tanımı: Ahşap süslemecinin sahip olduğu, ahşap ürünlerde süsleme resmi, oyma, tornalama ve kakma üretim yapma yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretimin verildiği daldır. Amacı: Ahşap Teknolojisi alanında ahşap süsleme mesleğinin gerektirdiği oyma, tornalama ve kakma üretim yeterliklerine sahip meslek elemanlarının yetiştirilmesi amaçlanmaktadır.
5. AHŞAP İSKELET İMALATI Tanımı: Ahşap iskelet imalatçısının sahip olduğu, ahşap iskelet üretimi yapma yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretimin verildiği daldır. Amacı: Ahşap Teknolojisi alanında ahşap iskelet imalatı mesleğinin gerektirdiği iskelet üretim yeterliklerine sahip meslek elemanlarının yetiştirilmesi amaçlanmaktadır.
6. AHŞAP DOĞRAMA İMALATI Tanımı: Ahşap Doğrama imalatçısının sahip olduğu, ahşap doğrama üretimi yapma yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretimin verildiği daldır. Amacı: Ahşap Teknolojisi alanında ahşap doğrama imalatı mesleğinin gerektirdiği doğrama üretim yeterliklerine sahip meslek elemanlarının yetiştirilmesi amaçlanmaktadır.
7. AHŞAP TEKNE İMALATI Tanımı: Ahşap tekne imalatçısının sahip olduğu, ahşap tekne resmi, tekne iskeleti, kamara üretimi yapma yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretimin verildiği daldır. Amacı: Ahşap Teknolojisi alanında ahşap tekne imalatı mesleğinin gerektirdiği çizim, üretim yeterliliklerine sahip meslek elemanlarının yetiştirilmesi amaçlanmaktadır. |
GİRİŞ KOŞULLARI |
Öğrencilerin sağlık durumu, Ahşap Teknolojisi alanı altında yer alan mesleklerin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmalıdır. |
İSTİHDAM ALANLARI |
Ahşap Teknolojisi alanından mezun olan öğrenciler, seçtikleri dalda meslekte kazandıkları yeterlikler doğrultusunda ahşap teknoloji sektöründe; 1. Atölyeler, 2. Tersaneler, 3. Fabrikalar, 4. Kendi iş yerleri, 5. Mağazalar vb. yerlerde çalışabilirler |
EĞİTİM-ÖĞRETİM ORTAMLARI VE DONANIMLARI |
1. Program, mesleki ve teknik eğitim alanında diplomaya götüren ortaöğretim kurumları ile belge ve sertifika programlarının uygulandığı her tür ve derecedeki örgün ve yaygın mesleki ve teknik eğitim-öğretim kurumlarında uygulanmaktadır. 2. Programın uygulanabilmesi için Ahşap Teknolojisi alanı standart donanımları ve mesleklerin gerektirdiği ekipmanlar sağlanmalıdır. |
EĞİTİMCİLER |
1. Programın uygulanmasında Ahşap Teknolojisi alanında eğitim almış tercihen sektör deneyimi olan alan öğretmenleri görev almalıdır. 2. Programın uygulanmasında gerektiğinde Ahşap Teknolojisi alanında sektör deneyimi olan usta öğretici, teknisyen ve meslek elamanlarından yararlanılabilir. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Millî Eğitim Bakanlığı Orta Öğretim Kurumları Sınıf Geçme ve Sınav Yönetmeliği´ne göre çeşitli ölçme araçları kullanılarak öğrencilerin değerlendirilmesi esastır. Buna göre; 1. Dersin altındaki modüllerin işlenişi sırasında kazandığı (bilgi, beceri ve tavırlar) yeterlikler, 2. Okulda, işletmede ve kendi kendilerine yaptıkları tüm öğrenim faaliyetleri değerlendirilerek öğrencilerin dersteki başarısı belirlenir. |
YATAY VE DİKEY GEÇİŞLER |
Program; geniş tabanlı ve modüler yapıda düzenlendiğinden, Mesleki ve Teknik Eğitim Yönetmeliği çerçevesinde yatay ve dikey geçişlere olanak sağlanır. 1. Alan/dalda sertifika, belge ve diplomaya götüren tüm programlar ve dallar arasında geçiş yapılabilir. 2. Diploma almaya hak kazanan öğrenci, Ahşap Teknolojisi alanının devamı niteliğindeki programların veya bu alana en yakın programların uygulandığı meslek yüksek okuluna sınavsız geçiş yapabilir ya da sınav sonuçlarına göre diğer yüksek öğrenim kurumlarını tercih edebilir. |
BELGELENDİRME |
1. Mezun olan öğrenciye alanda/dalda diploma verilir. 2. Öğrencinin seçtiği dal ile ilgili aldığı tüm dersler ve modüller diploma ekinde belirtilir. 3. Öğrenciye, programdan ayrıldığında veya mezun olduğunda, kazandığı yeterlikleri gösteren ve bir yaygın mesleki ve teknik eğitim programı ile aynı yeterlikleri kazanan kişilere eş değer belge verilir. 4. Öğrencinin kazandığı mesleki yeterlikler sertifikaya yönelik belgelendirmelerde değerlendirilir. |
EĞİTİM SÜRESİ |
1. Alan programının toplam eğitim süresi, 9. sınıftan sonra 3 öğretim yılı olarak planlanmıştır. 2. Eğitim süresinin okul, işletme ve bireysel öğrenme için ayrılmış dağılımı, Ahşap Teknolojisi alanı haftalık ders çizelgesi, dersler ve modüller ile ilgili açıklamalarda belirtildiği gibi uygulanır. |
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ |
Modüler öğretime yönelik olarak ağırlıklı olarak bireysel öğrenme yöntem ve teknikleri uygulanır. 1. Öğretmenler öğrencilere rehberlik eder. 2. Öğrenciler kendi kendine öğrenmeye teşvik edilir. 3. Öğrencilerin aktif olması sağlanır. 4. Öğrenciler araştırmaya yönlendirilir. 5. Öğrenciler kendi kendilerini değerlendirebilir. 6. Öğrencilere yeterlik kazandırmaya yönelik yöntem ve teknikler uygulanır. |
İŞ BİRLİĞİ YAPILACAK KURUM VE KURULUŞLAR |
Programın gerektirdiği öğretim faaliyetleri, istihdam olanakları, uygulama ve planlamalara yönelik olarak, çevredeki üniversiteler, sivil toplum kuruluşları, ahşap teknoloji işletmeleri ve meslek elemanları ile işbirliği yapılarak öğrenciler yönlendirilir. |
ÖĞRENCİ KAZANIMLARI |
Programın sonunda seçtiği dala/mesleğe yönelik olarak öğrenci; 1. Alandaki ortak temel, bilgi ve becerileri kazanabilecektir. 2. Ahşap Teknolojisi alanının temel yeterliklerine sahip olabilecektir. 3. Dalın gerektirdiği işleri yapabilecektir. 4. Dalın gerektirdiği özel mesleki yeterlikleri kazanabilecektir. |
EĞİTİM ÖĞRETİM FAALİYETLERİ |
Ahşap Teknolojisi alanı haftalık ders çizelgesinde yer alan dersler ve bu derslerin altındaki modüllerin içeriğindeki eğitim-öğretim uygulamaları yapılır. |
Beğen |
1 kişi beğendi